Pasze GMO przyczyną problemów żołądkowych

2013-06-14, 07:32
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

U świń karmionych genetycznie modyfikowaną paszą zdecydowanie częściej występują problemy żołądkowe, takie jak zapalenia jelit czy choroba wrzodowa, niż u zwierząt karmionych tradycyjną paszą – wynika z badań opublikowanych na łamach czasopisma „Journal of Organic Systems".

Naukowcy z Australii i ze Stanów Zjednoczonych postanowili sprawdzić, jaki wpływ na zwierzęta hodowlane ma dieta oparta na paszach GMO.

W badaniu wykorzystali 168 świń z jednej z komercyjnych ferm hodowlanych w Stanach Zjednoczonych. Zwierzęta zostały podzielone na dwie grupy. Pierwsza – składająca się z 84 zwierząt – karmiona była paszą składającą się z genetycznie modyfikowanej soi I kukurydzy. Natomiast druga grupa – spożywała tradycyjną paszę bez GMO.

Po 5 miesiącach świnie zostały ubite, a naukowcy wykonali autopsję, by porównać wpływ sposobu odżywiania na kondycję zwierząt.

Badacze stwierdzili, że zwierzęta nie wykazywały różnic w przypadku przyrostu masy ciała, umieralności czy rutynowych pomiarów biochemicznych krwi.

Natomiast samice, jak i samce świń hodowanych na diecie GM były bardziej narażone na poważne problemy żołądkowe, takie jak zapalenia jelita, wrzody czy zapalenie błony śluzowej żołądka – efekty te zauważono u 32 procent świń karmionych GM, w porównaniu do 12 procent karmionych naturalną paszą.

Były też efekty reprodukcyjne: macice samic świń hodowanych na paszy GM były o 25 procent większe (w stosunku do wielkości ciała) niż loch kontrolnych. Wszystkie knury były wykastrowane, więc naukowcy nie byli w stanie zbadać wpływu diety na układ rozrodczy samców.

„Nasze wyniki są godne uwagi z kilku powodów: po pierwsze prowadzone były w realnych warunkach na terenie gospodarstwa rolnego, a nie w laboratorium. Poza tym świnie mają podobny układ trawienny do ludzi, więc wyniki te można pośrednio odnieść do wpływu jedzenia GMO na nasz organizm. – podsumowała współautorka badań, dr. Judy Carmen z Australijskiego Towarzystwa ds. Zdrowia Publicznego.

Na podst. ekologia.pl

www.L24.lt  

Komentarze   

 
#1 Kmicic 2013-06-14 13:32
Czy w związku z tym zostanie na całym świecie to paskudne jedzenie zakazane ? Niestety, ale wątpię.
Na Wileńszczyńnie prawdziwym skarbem jest żywność produkowana domowym sposobem. To jest najlepsza żywność na świecie , a nie ta z marketów.
Cytować | Zgłoś administratorowi
 

Dodaj komentarz

radiowilnowhite

EWANGELIA NA CO DZIEŃ

  • Sobota, 13 czerwca 2026 

    Niepokalanego Serca Najświętszej Maryi Panny, wspomnienie

    Łk 2, 41-51

    Ewangelii według świętego Łukasza

    Rodzice Jezusa każdego roku chodzili do Jeruzalem na święto Paschy. Gdy miał On dwanaście lat, udali się tam zgodnie ze zwyczajem świątecznym. Kiedy wracali po skończonych uroczystościach, młody Jezus pozostał w Jeruzalem, o czym nie wiedzieli Jego rodzice. Myśląc, że jest wśród pielgrzymów, przeszli dzień drogi i szukali Go między krewnymi i znajomymi. A gdy Go nie znaleźli, wrócili do Jeruzalem, szukając Go. Dopiero po trzech dniach znaleźli Go w świątyni. Siedział pośród nauczycieli, przysłuchiwał się im i zadawał pytania. Wszyscy, którzy Go słuchali, byli zdumieni bystrością Jego umysłu i odpowiedziami. Gdy Go zobaczyli, zdziwili się. Matka powiedziała do Niego: „Dziecko, dlaczego nam to zrobiłeś? Twój ojciec i ja, pełni bólu, szukaliśmy Ciebie”. On im odpowiedział: „Dlaczego Mnie szukaliście? Czy nie wiedzieliście, że muszę być w tym, co jest mego Ojca?”. Oni jednak nie zrozumieli tego, co im powiedział. Potem poszedł z nimi, wrócił do Nazaretu i był im posłuszny. A Jego matka zachowywała wszystkie te słowa w swym sercu.

    Czytaj dalej...
 

 

Miejsce na Twoją reklamę
300x250px
Lietuva 24Litwa 24Литва 24Lithuania 24