To nie białko, lecz zbyt duża ilość kalorii powoduje tycie

2012-01-05, 07:35
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Do otyłości nie doprowadza spożywanie zbyt dużej ilości białka.
Po raz kolejny się potwierdza, że głównym winowajcą jest nadmierna ilość pochłanianych kalorii – wykazały badania opublikowane przez styczniowe wydanie "Journal of the American Medical Association".

Eksperyment przeprowadzono z udziałem 25 osób, które przez dwa miesiące objadały się pożywieniem zawierającym o 945 kalorii dziennie więcej niż przeciętnie. Wszyscy byli jednocześnie na dietach o różnej zawartości białka. Spożywali pokarmy, które w 5, 15 lub 25 proc. składały się białka. Tymczasem zaleca się, by z białek pochodziło 15 proc. codzienne dostarczonych wraz z pożywienie kalorii.

Po 8 tygodniach masa ciała najmniej zwiększyła się u osób, które spożywały mało białka (czyli 5 proc. codziennej diety). Przytyły one 3,16 kg, czyli dwukrotnie mniej niż ochotnicy w pozostałych dwóch grupach. Osoby, których dieta w 15 proc. składała się z białka, przybrały na wadze 6,05 kg, natomiast ci, którzy byli na diecie wysokobiałkowej – 6,51 kg.

Kłopot polega na tym, że u osób na diecie niskobiałkowej wzrost masy ciała w aż 90 proc. był związany z odkładaniem się tłuszczu. W pozostałych dwóch grupach był on za to odpowiedzialny jedynie w połowie (w pozostałych 50 proc. wzrost masy ciała był związanych z przyrostem mięśni).

Białko ma zatem istotne znaczenie, ale tylko wtedy gdy jest go w diecie mało, a pożywienie jest jednocześnie wysokokaloryczne. Duża zawartość w diecie białka może dziać natomiast odchudzająco, dlatego tak skuteczne są popularne również w Polsce diety Atkinsa i Dukana.

Obojętnie jednak jak dużo spożywamy białka o tym jak tyjemy decyduje ilość spożywanych kalorii – twierdzi główny autor badania prof. George Bray z Pennington Biomedical Research Center w Baton Rouge, w stanie Luizjana.

Prof. Connie Diekman z Washington University w St Louis podkreśla, że ilość spożywanych kalorii jest ważniejsze niż to z czego one pochodzą, np. z potraw lub słodyczy. Dieta Atkinsa i Dukana działa odchudzająco, gdyż szybko daje uczucie sytości, co zmniejsza ilość spożywanych kalorii.

PAP

Dodaj komentarz

radiowilnowhite

EWANGELIA NA CO DZIEŃ

  • Sobota, 13 czerwca 2026 

    Niepokalanego Serca Najświętszej Maryi Panny, wspomnienie

    Łk 2, 41-51

    Ewangelii według świętego Łukasza

    Rodzice Jezusa każdego roku chodzili do Jeruzalem na święto Paschy. Gdy miał On dwanaście lat, udali się tam zgodnie ze zwyczajem świątecznym. Kiedy wracali po skończonych uroczystościach, młody Jezus pozostał w Jeruzalem, o czym nie wiedzieli Jego rodzice. Myśląc, że jest wśród pielgrzymów, przeszli dzień drogi i szukali Go między krewnymi i znajomymi. A gdy Go nie znaleźli, wrócili do Jeruzalem, szukając Go. Dopiero po trzech dniach znaleźli Go w świątyni. Siedział pośród nauczycieli, przysłuchiwał się im i zadawał pytania. Wszyscy, którzy Go słuchali, byli zdumieni bystrością Jego umysłu i odpowiedziami. Gdy Go zobaczyli, zdziwili się. Matka powiedziała do Niego: „Dziecko, dlaczego nam to zrobiłeś? Twój ojciec i ja, pełni bólu, szukaliśmy Ciebie”. On im odpowiedział: „Dlaczego Mnie szukaliście? Czy nie wiedzieliście, że muszę być w tym, co jest mego Ojca?”. Oni jednak nie zrozumieli tego, co im powiedział. Potem poszedł z nimi, wrócił do Nazaretu i był im posłuszny. A Jego matka zachowywała wszystkie te słowa w swym sercu.

    Czytaj dalej...
 

 

Miejsce na Twoją reklamę
300x250px
Lietuva 24Litwa 24Литва 24Lithuania 24